Politici etno-naționaliste, identitare și mișcări iliberale

Politici etno-naționaliste, identitare și mișcări iliberale

Dezbaterea își propune să treacă în revistă și să chestioneze resurgența etnicismului, a obsesiilor identitare și a mișcărilor iliberale deseori legate de discursul naționalist, în special în spațiul dominat, în urmă cu 32 de ani încă, de fosta Uniune Sovietică. Ea va avea loc pe 8 martie, la ora 11:30, online.

Expunere de motive

Polonia, Ungaria, Slovacia, Cehia, România sunt state membre ale Uniunii Europene, care au aderat în virtutea unor tratate ale căror valori fundamentale izvorăsc din filosofia drepturilor omului, din respectul libertății, al toleranței, al non-discriminării. Cu toate acestea, de mai mulți ani, conceptul de „democrație iliberală” însoțește din ce în ce mai frecvent discursurile oficiale ale liderilor maghiari în mod special, dar nu numai ale lor. În Polonia, drepturile femeilor cunosc un recul fără precedent după adoptarea legislației anti-avort, în Slovacia, Cehia și România, partide naționaliste, xenofobe cunosc creșteri substanțiale nu numai în sondaje, ci și în procentajele obținut în alegeri, traduse în mandate parlamentare. Analizele analiștilor, comentatorilor, politologilor pornesc de la constatarea unei stări de fapt agravate și de criza sanitară care domină globul de aproape doi ani și care se suprapune pe o stare de criză a democrațiilor1 o recădere în barbarie (terorismul), o pierdere de contact, din partea clasei politice, cu cetățenii  și cu agendele publice relevante2.

Raluca AlexandrescuElitele sunt supuse din ce în ce mai mult tirului contestării, atât la nivelul selecției cât și la cel al deciziilor, al politicilor publice promovate. Regimurile politice sunt zguduite de scandaluri de corupție, în paralel cu mișcări independentiste care par a fi, măcar parțial, rezultatul unui amestec periculos de dezamăgire a cetățenilor, exploatată de lideri populiști cu agendă obscură ori de o problematică asimilare în agenda publică a conceptului de diferențe culturale și de acceptare a acestora. Democrațiile sunt „desfigurate”, minate din interior, după un model descris, dacă îl recitim pe Tocqueville, în analiza lui asupra democrației americane la 1830. În literatura recentă sunt prezente atât lucrări care argumentează inadecvarea democrațiilor la lumea contemporană3, cât și altele4 care reclamă revenirea la o formă mai adâncă și mai autentică a regimurilor democratice, de care statele s-au îndepărtat în practica politică postbelică.

Cum anume se propagă aceste discursuri? Care pot fi cauzele polarizărilor din ce în ce mai proununțate, a clivajelor din zi în zi mai ireconciliabile, care alimentează iliberalismele și naționalismele?

Demonizarea reciprocă în discurs este unul din primele simptome palpabile ale maladiilor democrației, cu o predilecție vădită către obsesia patriotică, identitară, revendicarea exclusivă și absolută a unui monopol pe patriotism, a unei structuri discursive și instituționale care poate fi controlată și gestionată numai de un anumit partid politic și care duce progresiv la confiscarea referințelor identitare și la deturnarea acestora în scopuri electorale.

În afara garanțiilor constituționale pe care un stat le pune în calea derapajelor de natură autoritară, există așa numitele garanții informale (care țin de cultura politică democratică a principalilor agenți, în special partidele politice) fără de care orice sistem democratic se va confrunta, mai devreme sau mai târziu, cu o criză majoră5. Partidele politice, elemente indispensabile ale democrațiilor de la începuturile lor în secolul XIX, contribuie în mod decisiv la consolidarea sau, dimpotrivă, la deconstrucția sistemului prin asumarea, respectiv ignorarea unui set de norme nescrise ale comportamentului democratic, care includ o rezervă auto-impusă în conturnarea conștientă și aparent legală a mecanismelor democratice6. În general, introducerea unor teme de dezbatere care vizează țesătură culturală adâncă a unei societăți are ca efect o polarizare extremă și durabilă; asumarea conștientă și declarată a unor asemenea mărci identitare majore și confiscarea lor în discursul public de către un partid sau altul (implicând, evident, o exclusivitate a acelui partid în asumarea legitimă a temei respective), va vicia dezbaterea interpartinică și va conduce progresiv la antagonizarea non-democratică a unor agenți politici deveniți suspecți fiecare în ochii celuilalt.

SpeakerConf. univ. dr. Raluca Alexandrescu, Facultatea de Științe Politice, Universitatea din București (FSPUB)
InvitațiConf. univ. dr. Luciana Alexandra Ghica, Facultatea de Științe Politice, Universitatea din București (FSPUB)
Lect.univ.dr. Bogdan Mihai Radu, Facultatea de Științe Politice, Administrative și de Științe ale Comunicării (FSPAC), Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca (UBB)
Petru Clej, jurnalist, corespondent la Londra al redacției române a RFI
Public țintăEveniment deschis publicului și dedicat în special studenților de la programele de licență ale facultatilor de știinte politice. Participă cu întrebari studenți ai Universității din București (Facultatea de Științe Politice, www.fspub.unibuc.ro)
Materiale

Conferință Larry Diamond:
https://www.youtube.com/watch?v=VLSW7R3q2PM

Conferințe Ivan Krastev:
https://www.youtube.com/watch?v=X3com_fg1b0
https://www.youtube.com/watch?v=Hh4e6vqoALA

Conferință Timothy Snyder:
https://www.youtube.com/watch?v=VHDdzJXM4oY

Bibliografie

1 Timothy Snyder, YouTube:
   Global Media Forum 2021
   The Road to Unfreedom. Rusia. Europe. America (New York: Tim Dugan Books, 2018).

2 Ivan Krastev, YouTube:
   On the Crisis of Liberal Democracy in Central Europe (full keynote)
   Democratization and Ethnic (De)Homogenization

3 Jason Brennan (2016) Against Democracy ~ Princeton University Press, Princeton and Oxford, 2016, p. 74-111

4 Nadia Urbinati (2014), Democracy Disfigured. Opinion, Truth and the People ~ Harvard University Press, Cambridge, Mass./London, England, p. 73-79

5 Steven Levitsky & Daniel Ziblatt (2018) How Democracies Die ~ Crown, New York, 2018, p. 8

6 Larry Diamond, YouTube: Necessary Reforms to Keep our Democracy

Alte articole
Radu Albu-Comănescu: Prăbușirea regimului Putin în Rusia ar putea fi ultimul epi...

Momentul căderii comunismului a întors societatea, prin firescul memoriei publice, la marile curente de idei care frământau societatea politică înaintea venirii sovieticilor: anii '30, cu dominanta lo...

Sergiu Mișcoiu, politolog: „Cea mai periculoasă schimbare la care asistăm este d...

„Odată cu criza financiară mondială din 2008-2011 și continuând cu crizele care au urmat -terorism, refugiați, coronavirus-, așteptările cetățenilor sunt tot mai mult legate de apariția unor personaje...

Educația pentru cetățenie democratică. Practica egalității

Discuțiile contemporane despre educația cetățenească și nivelul de implicare al  cetățenilor în comunitățile în care trăiesc dar și în viața politică a statelor naționale, participare la vot, la dezba...

THOMAS CAROTHERS: Iliberalismul subminează instituțiile politice în numele proie...

Interviu cu THOMAS CAROTHERS, vicepreședinte la Carnegie Endowment for International Peace (Washington, D.C.), unde coordonează programul centrat pe democraţie și stat de drept

1989-2019: Eșecul liberalismului?

Sala Mică a TNB a găzduit, în decembrie, o conferință organizată de Revista 22 dedicată crizei liberalismului contemporan.

Viitorul Americii. În căutarea unui nou echilibru

Vor putea administrația Biden și noul Congres să guverneze în mod eficient în timp ce un număr mare de alegători care au votat cu Trump încă le pun în discuție legitimitatea?

Este iliberalismul de neoprit?

Ascensiunea iliberalismului în Occident, deși are fără îndoială și cauze interne, are însă și susținători puternici în statele autocratice care dedică resurse însemnate combaterii liberalismului la el...

Comentarii 0

Lăsați un comentariu

Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *.
Comentariul va fi publicat după verificare. Comentariile ofensive vor fi eliminate.